وقایع روز دوشنبه

ایالات متحده و کانادا ممکن است در 5 سپتامبر در تعطیلات بوده باشند، اما جهان منتظر نمی ماند و تحولات مهمی رخ داده است.

اول،

تصمیم گازپروم برای تعلیق نامحدود محموله های گاز از طریق خط لوله نورد استریم 1 که قبل از آخر هفته اعلام شد، باعث شد که معیار نتگاز اروپا 23.7 افزایش یابد. به یاد بیاورید که در هفته منتهی به 2 سپتامبر، این معیار 32 درصد سقوط کرد. یورو برای مدت کوتاهی به پایین ترین حد در 20 سال گذشته معامله شد و قبل از تثبیت به زیر 0.9900 دلار رسید و کمی از 0.9880 دلار عبور کرد. از آنجایی که پایین ترین سطح در آسیا ثبت شد، یورو بالاتر از 0.9945 دلار معامله نشد. نشست انرژی اتحادیه اروپا روز جمعه برگزار می شود.

دوم،

PMI ترکیبی کایژن چین از 54.0 به 53.0 کاهش یافت. با این حال، تحت الشعاع دو تحول دیگر قرار گرفت. ابتدا، قرنطینه در چنگدو تا اواسط هفته (حداقل) تمدید شد. قرنطینه های مربوط به کووید اکنون مناطقی را پوشش می دهد که کمی بیش از 1/3 تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهند. ممکن است تولید ناخالص داخلی سه ماهه سوم ضعیف تر از سه ماهه دوم (0.4 درصد) باشد و اقتصاددانان پیش بینی تولید ناخالص داخلی امسال را به 3 درصد کاهش دهند.
تحول مهم دیگر در چین، اعلام این بود که ذخیره مورد نیاز برای سپرده‌های ارزی از اواسط سپتامبر به 6 درصد از 8 درصد کاهش می‌یابد. آخرین بار در آوریل کاهش ثبت شد، زمانی که یوان آخرین بار کاهش شدیدی داشت. موسسات مالی چین در ماه جولای حدود 954 میلیارد دلار ارز خارجی داشتند که از رکورد 1.1 تریلیون دلاری در ماه فوریه کمتر است. کاهش دو درصدی حدود 19 میلیارد دلار آزاد می کند. به طور جداگانه، بانک مرکزی خلق چین، مانند تمام هفته گذشته، به تعیین نرخ مرجع دلار کمتر از حد انتظار ادامه داد (CNY6.8917 در مقابل CNY6.9162). ما همچنان این اقدامات را تلاشی برای تعدیل اما نه لزوماً معکوس کردن ضعف ارزش یوان می دانیم. همانند دو روز دوشنبه گذشته، ارزش دلار افزایش یافت. کمترین قیمت روز دوشنبه حدود 6.9190 یوان و بالاترین حد پیش از آخر هفته کمی زیر 6.9100 یوان بود.

سوم،

همانطور که انتظار می رفت، خانم تراس در رقابت رهبری حزب محافظه کار پیروز شد و نخست وزیر جدید بریتانیا است. پیروزی او کمی کمتر از حد انتظار بود و 57.3 درصد از آرای اعضای حزب را به خود اختصاص داد. او روز سه شنبه رسماً کار خود را آغاز می کند، سخنرانی می کند و کابینه خود را منصوب می کند. کاهش مالیات و اقداماتی برای مقابله با بحران انرژی در صدر فهرست بزرگی از کارهایی است که باید انجام شود. استرلینگ در آسیا به پایین ترین سطح 2.5 سال اخیر نزدیک به 1.1445 دلار فروخته شد و در صبح اروپا به تقریباً 1.1520 دلار بازگشت. همینطور آمار نهایی PMI ترکیبی از 50.9 به 49.6 کاهش یافت ، این آمار در ماه جولای 52.1 بود.

چهارم،

اوپک پلاس تصمیم ماه گذشته مبنی بر افزایش تولید 100 هزار بشکه در روز را تغییر داد. کاهش تولید کاملاً غیرمنتظره نبود زیرا سعودی‌ها تهدید کرده بودند که تولید را کاهش خواهند داد. با این حال، قبل از تعطیلات آخر هفته، به نظر می رسید روسیه با این اقدام مخالفت کند. کاهش 100 هزار بشکه ای در روز از ماه آینده اجرایی می شود. نفت وست تگزاس اینترمدیت در اکتبر هفته گذشته نزدیک به 6.7 درصد کاهش یافت و ظاهراً به دلیل تقاضای ضعیف تر، تقریباً یک چهارم نسبت به اوایل ژوئن کاهش یافت و در واکنش به تصمیم اوپک پلاس 3.2 درصد افزایش یافت. برنت نوامبر هفته گذشته کمی بیش از 6 درصد سقوط کرد و روز دوشنبه 3.5 درصد افزایش یافت.


پنجم،

به دلیل تجدید نظر نزولی در آمار خدمات آلمان و PMI ترکیبی، کل PMI ترکیبی منطقه یورو در ماه اوت از 49.2  به 48.9 کاهش یافت و ارقام در ماه جولای 49.9  بود. با این حال، بازار از انتظار افزایش 75 واحدی بانک مرکزی اروپا در اواخر این هفته منصرف نشده است. احتمال کاهش 67 درصدی بازار در مقایسه با نزدیک به 63 درصدی قبل از تعطیلات آخر هفته است. دولت آلمان سومین و بزرگترین بسته حمایتی خود را برای کمک به خانوارها و مشاغل برای مقابله با شوک انرژی اعلام کرد. یک طرح 65 میلیارد یورویی اعلام شد که شامل موارد زیر می باشد:  پرداخت یکباره به خانوارها، معافیت مالیاتی برای بخش‌های انرژی بر، حمل‌ونقل عمومی ارزان قیمت (بالاتر از بلیط‌های معروف 9 یورویی اعلام شده در بسته قبلی) و کاهش مالیات شرکت های برق .

ششم،

آمار نهایی خدمات استرالیا و PMI ترکیبی از سطح رونق/رکود 50 بازنگری شد. آمار ترکیبی 50.2 است. ارقام اولیه آن را 49.8 و در جولای 51.1 بود. همچنان چهارمین کاهش متوالی است. بانک مرکزی استرالیا اولین جلسه را در روز سه شنبه برگزار می نماید. بازار آتی تقریباً 69 درصد احتمال افزایش تا 50 واحد را دارد. این بالاترین احتمال در یک هفته است. دلار استرالیا در پایین ترین سطح هفته گذشته ثبت شد و، کمی بالاتر از 0.6770 دلار قرار گرفت. پس از ثبت پایین ترین سطح قیمت دلار استرالیا به حدود 0.6805 رسید. پس از ثبت پایین‌ترین سطح دو سال اخیر در آستانه آخر هفته (~0.6050 دلار)، دلار نیوزیلند در روز دوشنبه تثبیت شد.

هفتم،

دلار در محدوده باریکی در برابر ین ژاپن معامله شد و کمی پایین‌تر از بالاترین سطح ۲۴ سال گذشته که قبل از آخر هفته تنظیم شده بود، نزدیک به ۱۴۰.۸۰ JPY تثبیت شد. همچنین دلار کمتر از 140 ین معامله نشد. ارقام نهایی خدمات و PMI ترکیبی ژاپن کمی بهتر از برآورد اولیه بود، اما هر دو زیر سطح 50 باقی می مانند. ژاپن در روز سه‌شنبه آمار هزینه‌های خانوار و درآمد نیروی کار را گزارش می‌کند. با این حال، آنچه ین را هدایت می کند، واگرایی سیاست ها است و به نظر نمی رسد که به این زودی ها تغییر کند. 

هشتم،

شیلی به صراحت اصلاحات قانون اساسی را در همه پرسی روز یکشنبه رد کرد. این چندان شگفت‌انگیز نبود، همانطور که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند، اگرچه حاشیه شکست بیش از حد انتظار بود. دلار قبل از تعطیلات آخر هفته 2.15 درصد در برابر پزو کاهش یافت و در روز دوشنبه حدود 1.5 درصد کاهش یافت (هرچند در حدود 3 درصد کاهش در زمان گشایش بود). سهام شیلی افزایش یافت و شاخص S&P کشور 3.6 درصد افزایش یافت که در راس آن فناوری اطلاعات و انرژی بود. "پلان بی" شاید تلاش برای اصلاح قانون اساسی موجود باشد.

14:50 1401/06/15