بررسی کلی بازارهای مالی

ابتکار 130 میلیارد پوندی دولت جدید بریتانیا برای محافظت از خانوارها در برابر افزایش هزینه های برق کمک کرد استرلینگ از پایین ترین سطح قیمت در 2.5 سال گذشته بالا برود. بانک مرکزی استرالیا افزایش نرخ بهره را 50 واحدی را پیش بینی کرد،

اما چشم انداز حرکت های کوچکتر در آینده باعث شد دیروز دلار استرالیا در پایین ترین سطح فروخته شود. شاخص MSCI آسیا و اقیانوسیه دیروز برای سومین جلسه متوالی سقوط کرد اما ارقام امروز متفاوت بنظر می رسد. بازار ژاپن مختلط بود و چین، کره جنوبی و تایوان پیشرفت هائی نشان دادند. استاکس  600 اروپا امروز پس از افت 0.6 درصدی دیروز تثبیت شد. گشایش معاملات آتی ایالات متحده اشاره به پیشروی دارد، اما بالاترین سطح قبلی فیمت را حفظ نکرد. نرخ های ایالات متحده 6 تا 7 واحد بالاتر است در حالی که آمار بازدهی بیشتر معیارهای اروپایی کمی ملایم تر است. اوراق گیلت 10 ساله به بالای 2.95% می رسد و به نظر می رسد برای اولین بار از اوایل سال 2014 به بالای 3% برسد. دلار منطقه استرالیا نیوزلند و ین ضعیف ترین در میان ارزهای اصلی هستند. ین در پایین ترین سطح 24 سال اخیر معامله می شود. ارزهای بازارهای نوظهور امروزوضعیت مبهمی دارند و ارزهای اروپای مرکزی بهترین عملکرد را نشان دادند. ارزهای آسیایی به جز روپیه اندونزی پایین ترین هستند.افت 0.35 درصدی یوان چین جزء ضعیف ترین است. طلا به بالاترین سطح شش روزه نزدیک به 1727 دلار رسید و به زیر سطح 1712 دلار رسید. نفت وست تگزاس اسنترمدیت اکتبر برای مدت کوتاهی به بالای 90 دلار رسید، اما به عقب برگشته و نزدیک به 87 دلار معامله می شود و در هفته های اخیر نزدیک به 85 دلار رسیده است. نتگاز ایالات متحده قبل از تعطیلات آخر هفته 5.1٪ کاهش یافت وسنگین تر معامله می شود. شاخص اروپا قبل از آخر هفته و پیش از اعلام قطعی گازپروم 16.4 درصد کاهش یافته است. دیروز 17 درصد افزایش یافت و امروز نزدیک به 11 درصد کاهش یافته است. سنگ آهن پس از رشد تقریبا 3.6 درصدی دیروز، امروز نزدیک به 1 درصد کاهش یافت. برای جلسه چهارم زیر آستانه 100 دلار باقی ماند. مس دسامبر در آستانه تعطیلات آخر هفته افزایش یافت و افت 5 روزه ایی را تجربه کرد.و اما امروز 1.3 درصد افزایش یافته است. گندم دسامبر قبل از آخر هفته 2.1٪ و امروز حدود 0.6٪ کاهش یافته است.


اروپا

در بیشتر از شش سال بریتانیا چهارمین نخست وزیر خود را دارد.خانم تراس در دهه گذشته در پست های وزارتی متعددی خدمت کرده است. کابینه جدید منصوب خواهد شد و به دنبال ابتکارات جدید است. خانم تراس ممکن است برای کاهش مالیات و مشارکت بیشتر دولت در بازار انرژی تلاش کند. در همین حال، کمی بیشتر از یک هفته دیگر، بانک مرکزی اروپا تشکیل جلسه خواهد داد و به جای تعدیل افزایش‌ نرخ خود با نزدیک شدن به رکود، ممکن است افزایش نرخ را تسریع بخشد.  خانم مان عضو MPC در سخنرانی دیروز خود این موضوع را اعلام کرد . او گفت که " تسریع عملکرد نیرومند بر حرکات تدریجی برتری دارد." هنگامی که به طور خاص در مورد افزایش 75 واحدی نرخ بهره پرسیده شد، او پاسخ داد که "کاری که ما باید انجام دهیم این است که مطمئن شویم انتظارات تورمی میان مدت تغییر نخواهند کرد." بازار سوآپ حدود 82 درصد شانس افزایش 75 واحدی را دارد. یک هفته پیش، این احتمال کمتر از 50 درصد بود. دولت جدید افزایش 80 درصدی قیمت برق خانگی را که قرار بود از ماه آینده آغاز شود را کنار گذاشت. پرداخت کمک هزینه به شرکت های برق برای 18 ماه آینده حدود 130 میلیارد پوند برای دولت هزینه دربر خواهد داشت. همچنین مالیات انرژی سبز تعلیق می شود. به نظر می رسد شرکت های برق از این ابتکارعمل و عدم پرداخت مالیات قدردانی می نمایند. 

آلمان کاهش 1.1 درصدی در سفارشات کارخانه جولای را گزارش کرد، و اصلاحیه اندک از ارقام ژوئن (از -0.4٪ به -0.3٪) بهبود کمی در ارقام ارائه کرد. سفارشات کارخانه های آلمان از فوریه کاهش یافته است. سفارشات داخلی 4.5 درصد کاهش داشت که بیشترین کاهش از ژانویه 7.2 درصد بود. سفارشات خارجی 1.3 درصد افزایش یافتند، که کاملاً کاهش 1.4 درصدی ژوئن را جبران نمی کند. این ضعف در سفارشات کالاهای مصرفی متمرکز بود. به طور کلی، نزدیک به 17 درصد کاهش داشتند، که ناشی از کاهش 20.7 درصدی در سفارشات داخلی و کاهش 14.3 درصدی در سفارشات خارجی بود. فردا، آلمان ارقام تولیدات صنعتی ژوئیه را گزارش می‌کند و پس از گزارش امروز، خطر کاهش 0.6 درصدی میانگین (پیش‌بینی بلومبرگ) دور از نطر نیست. نکته مهم این است که به نظر می رسد چهارمین اقتصاد بزرگ جهان در حال ورود به رکود است.

گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که روسیه اورانیوم خود را تنها با فروش آن به روبل، همانطور که برای نفت انجام می‌دهد، «تلدیل به سلاح» می کند. عدم تعادل بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان شدید است و به نظر می رسد به نفع روسیه و متحدانش باشد. در نظر بگیرید که سه چهارم از انرژی هسته ای در کشورهای با درآمد بالا تولید می شود در حالی که روسیه، چین، ایران و پاکستان کمی بیش از 60 درصد از سنگ معدن اورانیوم را تشکیل می دهند. از شش ماه گذشته گزارش هایی مبنی بر بازگشت بخشی از گاز روسیه به اروپا از طریق چین منتشر شده است. اکنون، گزارش ها حاکی از بازگشت برخی از نفت روسیه از طریق محصولات از طریق هند است.
به نظر می رسید یورو از پایین ترین سطح 20 ساله جدید دیروز (~ 0.9880 دلار) بهبود یافته، و امروز نزدیک به 0.9985 دلار تمام شده است. حمایت اولیه اکنون در منطقه 0.9920-40 دلار دیده می شود. به نظر می رسد که پس از رسیدن به پایین ترین سطح، یورو جهش می کند، اما به نظر می رسد که جهش ها کوچکتر شده و طولانی تر نمی شوند. اصلاحیه در پوند استرلینگ فقط کمی بهتر است. دیروز به کمترین میزان در 2.5 سال اخیر در حدود 1.1445 دلار رسید و در معاملات اواخر آسیا به 1.1610 دلار رسید. در صبح اروپا عملکرد بهتری نشان داد و به حدود 1.1550 دلار کاهش یافته است. حمایت اولیه اکنون در 1.1520 دلار مشاهده می شود.

آمریکا

پس از افزایش ارقام نرخ بیکاری ایالات متحده، اگرچه تابعی از افزایش نرخ مشارکت (62.4 در مقابل 62.1) به 3.7٪ از 3.5٪ است، اوراق قرضه دو ساله ایالات متحده تقریباً به طور کامل نسبت به پنج جلسه قبل افزایش را جبران کرد. بازده با کاهش 11 واحدی به زیر 3.39 درصد رسید. بازده ضمنی قراردادهای آتی صندوق فدرال رزرو در اکتبر 4.5 واحد کاهش یافت و به اندکی کمتر از 3 درصد رسید. قراردادهای آتی صندوق های فدرال رزرو در اواخر این ماه شانس افزایش 75 واحدی را کاهش داد، اما همچنان مورد توجه است و در حال حاضر نزدیک به 66 درصد است. پس از سخنرانی پاول، رئیس فدرال رزرو در 26 آگوست، این رقم نزدیک به 68 درصد بود. داده های امروز (ارقام نهایی خدمات و PMI ترکیبی و خدمات ISM) احتمالاً تغییر زیادی در آن ایجاد نمی کنند. گزارش CPI هفته آینده اوت (13 سپتامبر) آمار کلیدی بعدی است. انتظار می‌رود که ارقام اختلاف چندانی نشان ندهند و  همچنان در 8 درصد یا بالاتر از آن باقی بماند، در حالی که نرخ اصلی ثابت‌تر است و قابلیت افزایش دارد. 

بانک کانادا فردا تشکیل جلسه می دهد. آخرین رشته از داده های اقتصادی چندان مطلوب نبود، از جمله تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم و PMI تولید اوت  که (48.7 در مقابل 52.5) را نشان می دهد. قبل از نتیجه جلسه، کانادا تراز کالایی ماه جولای را گزارش می کند. در ماه ژوئن، قوی تر از حد انتظار بود، کمی بیش از 5 میلیارد دلار کانادا. مازاد کالای کانادا که به دلیل افزایش قیمت‌ها افزایش یافته بود، در نیمه دوم سال 22 نزدیک به 20 میلیارد دلار کانادا بود. در نیمه دوم سال 21، حدود 420 میلیون دلار بود. در نیمه اول سال 2019، کانادا 12 میلیارد دلار کسری به ثبت رساند. با این حال، نکته کلیدی برای بانک کانادا این است که اقتصاد شکاف تولید را بسته است، فشار نرخ ها افزایش یافته است و ممکن است نرخ های اساسی به اوج خود نرسیده باشند. پس از رقم 100 واحدی نرخ بهره در جولای، بازار نسبتا محتاط است. با این حال، تا پایان هفته گذشته، به نظر می رسید که بازار بر روی افزایش 75 واحدی اتفاق نظر دارند. بنظر می رسد این محتمل‌ترین سناریو باشد، اما سوآپ‌های یک شبه نشان می‌دهد که بازار به احتمال 80 درصدی برای حرکت 100 واحدی دیگری بازگشته است.

ایالات متحده در دو جلسه پایانی هفته گذشته بین 1.3075 دلار و 1.3210 دلار کانادا معامله شد. اکنون در آن محدوده باقی مانده است. به نظر می رسد که نرخ ارز در اختیار وضعیت سهام ایالات متحده است.سهام وضعیت  معاملاتی بهتری دارند اما از اوج های قبلی خود فاصله گرفته اند. چشم انداز حرکت 100 واحدی فردا توسط بانک کانادا ممکن است از فروش تهاجمی امروز جلوگیری کند، اما بنظر نمی رسد چنین حرکتی پس از تصمیم گیری نرخ از وضعیت فروش فوق العاده جلوگیری کند. دلار پنج شنبه گذشته نزدیک به MXN20.2945 به اوج خود رسید و در پایان هفته به زیر سطح MXN19.9460 رسید. دیروز و تا کنون، امروز به همین میزان پایین بود. ممکن است امروز به حمایت این محدوده قیمت ادامه دهد، و شاهد این ریسک هستیم که به سمت MXN20.05-MXN20.10 گسترش یابد.

16:24 1401/06/15