بسته شدن خط لوله دریایی گاز طبیعی نورد استریم اروپا از روسیه به آلمان، حرکت صعودی دلار را تحت کنترل دارد

طی ماه گذشته، ین و استرلینگ با کاهش 5.00٪ -5.40٪ ضعیف ترین ارزهای اصلی بوده اند. ین در پایین ترین سطح 24 سال اخیر قرار دارد، در حالی که استرلینگ در کمتر از چهار هفته نزدیک به 8 سنت کاهش یافت و به سمت بالاترین قیمت ماه مارس 2020 (1.14 دلار) رسید.

تضعیف ین به وضوح تابعی از واگرایی سیاست پولی است. همبستگی این کاهش ارزش با آمار وزارت خزانه داری ایالات متحده بیش از حد قوی و پایدار بوده و به راحتی قابل رد نیست. در ماه ژوئیه، زمانی که دلار به 140 ین نزدیک شده بود، مقامات ژاپنی ابراز نظرهای مختلفی داشتند. صحبت از مداخله مادی همیشه به نظر ما بی فایده بود. به نظر می رسد که مقامات بیشتر نگران سرعت حرکت هستند تا جهت یا سطح آن. با وجود کاهش اخیر ارزش ین، نوسانات به بالاترین حد خود بازگشته است اما مقامات ژاپنی به طور قابل توجهی سکوت اختیار کردند.
تضعیف پوند استرلینگ تا حدی تابعی از بالا رقتن ارزش دلار آمریکا است. با این حال، مسائل دیگری نیزمی تواند وجود داشته باشد. به نظر می رسد سیاست های پولی، پشتوانه دلار، تنها بخشی از ماجرا است. در نظر بگیرید کاهش ارزش پوند بریتانیا بر سقوط ارزش اوراق دو ساله تاثیر داشت. اختلاف نرخ 2 ساله از نزدیک به 135 واحد در روز 8 آگوست به کمتر از 35 واحد در پایان هفته گذشته کاهش یافت. کاهش سریع پوند استرلینگ با جهش شدید نرخ‌ها همزمان است که با خروج سرمایه‌ها از بریتانیا مطابقت دارد. بانک مرکزی انگلیس اولین بانک مرکزی مهمی است که اقدام به فروش اوراق قرضه از دارایی های خود برای کاهش ترازنامه خود نموده است.اما رویکرد منفعل تر برای محدود کردن میزان سرمایه گذاری مجدد عواید سررسید توسط سایر بانک های مرکزی ترجیح داده می شود.
علاوه بر این، سیاست نیز ممکن است عامل دیگری باشد. در اوایل ماه گذشته،خانم  تراس، نامزد حزب محافظه‌کار، با درخواست‌هایی برای بازنگری در اختیارات بانک مرکزی انگلیس توجهات را به خود جلب کرد و پیشنهاد کرد که احتمالاً به یک هدف عرضه پولی برسد یا یک هدف تولید ناخالص داخلی اسمی اتخاذ شود. از تائید علمی و دانشگاهی این موضوع که بگذریم،این تصمیم به عنوان راهی برای تسهیل شرایط پولی در اوضاع فعلی تلقی می شود. گویی این چالش‌های اقتصادی کافی نبودند، تمایل خانم تراس به تاکتیک‌های حداکثری، شانس درگیری با اتحادیه اروپا را افزایش می‌دهد. بیش از شش سال پس از رفراندوم، برسر مسائل ایرلند شمالی و در پرتو توافقات همچنان مشکلاتی وجود دارد. یک کارشناس علوم سیاسی در توضیح این که چرا جنگ سرد بین ایالات متحده و چین نمی تواند وجود داشته باشد، گفت زیرا تضمین نابودی اقتصادی متقابل وجود دارد و هیچ کس این را نمی خواهد. ائتلاف اقتصاد فرانسه و آلمان قبل از جنگ جهانی اول را فراموش کنید. با توجه به تنش‌های اقتصادی کنونی، به نظر نمی‌رسد که به نفع بریتانیا و اتحادیه اروپا باشد که تنش‌ها را تشدید کنند، اما این تنش‌ها در حال افزایش هستند.


شاخص دلار:

در 1 سپتامبر به بالاترین حد خود تقریباً 110.00در 20 سال اخیر رسید. بالاترین میزان در سال 2002 نزدیک به 120.50 بود. این حرکت در تاریخ 10 اوت از حدود 104.65 آغاز شد. MACD در حال بالا رفتن است اما هنوز بسیار پایین تر از اوج های ثبت شده در اواسط جولای و می است. "استوکستیک کند" بیش از حد گسترش یافته است اما در جلسات اخیر حرکات جانبی ثبت کرده است. قبل از نشست بانک مرکزی اروپا، تثبیت دور از نظر نیست. با این حال،با اعلام  خبر گازپروم مبنی بر عدم از سرگیری انتقال گاز از خط لوله نورد استریم 1 در تاریخ 3 سپتامبر همانطور که از ابتدا نشان داده شده بود، و بسته شدن پیش از آخر هفته باید آماده به چالش کشیدن بالاترین قیمت هفته گذشته باشیم. حرکت به زیر ناحیه قیمت 108.25-50 توجه زیادی را به خود جلب می کند، اما شکست قیمت 107.50-60 بیشتر نشان دهنده یک حرکت اصلاحی است تا صرفاً تثبیت قیمت.

یورو:

شاید با کمک گزینه‌های محافظتی و تشخیص اینکه بانک مرکزی اروپا به احتمال زیاد نرخ بهره را 75 واحد در هفته آینده افزایش خواهد داد، سطح فیمت 0.9900 دلار حمایت قابل توجهی را نشان داده است. حرکتی که در 10 آگوست و نزدیک به 1.0370 دلار آغاز شد، ممکن است با حرکت کوتاه مدت معامله گران و معاملات کوتاه مدت تعدیل و پایان یابد. انتهای محدوده بدیهی حد 1.0080-90 دلار است. شکستن این سقف می تواند نشان دهنده افزایش قیمت به 1.0135 دلار و احتمالاً 1.0200 دلار باشد. "استوکستیک کند" در اواخر آگوست در منطقه اشباع فروش ظاهر شد، در حالی که MACD در میانه این حد محصور شده است. اروپا قصد ممنوعیت نفت روسیه را در اوایل دسامبر دارد ، از این رو G7 خواستار محدودیت قیمت شد. روسیه در حال شکست دادن اروپا بر سر مسئله گاز طبیعی است و گازپروم به طور نامحدود نورد استریم 1 را متوقف کرد. جای تردید است که حرکت نزولی یورو قبل از نشست بانک مرکزی اروپا متوقف شود ، اعلامیه اخبار گازپروم این آسیب پذیری حیاتی را تائید می نماید

ین ژاپن: دلار در آستانه آخر هفته به 140.80 ین رسید تا به سطح بالای بولینگر بند (~141 JPY) نزدیک شود. از آنجایی که از سقف 0.25 درصدی JGB حمایت می شود، مقامات ژاپنی ممکن است در مورد حرکت سریع ارز هشداری محتاطانه داشته باشند. ممکن است دوشنبه، زمانی که ایالات متحده در تعطیلات است، فرصتی برای این ارز فراهم کند. با این حال، خطر مداخله مادی بسیار کم است. این یک حرکت منظم بوده است که به دلیل ملاحظات اقتصادی بنیادی تحریک شده است. با این حال، دلار معمولا به سمت سطوح بالاتر حرکت میکند و سپس تثبیت یا اصلاح می شود. تنظیمات مومنتوم مشابه یورو است: MACD از وسط محدوده قیمت خود در حال افزایش است، در حالی که "استوکستیک کند" در مناطق خرید بیش از حد فرم فلت نشان می دهد. در این بازار حد حمایت مهمتر از حد مقاومت است. و پشتیبانی اولیه احتمالاً در محدوده  139.00-40 ین است.
پوند انگلیس:

پوند استرلینگ تلاش می کند تا حتی پایین ترین صعودها را حفظ کند. پس از اعلام گازپروم پس از بسته شدن بازارهای اروپایی در آخر هفته، پایین‌ترین سطح را ثبت کرد. پیش از تعطیلات آخر هفته برای مدت کوتاهی از 1.1500 دلار سقوط کرد اما همچنان شکننده به نظر می رسد. MACD بالاتر از سطح پایینی اواسط جولای است، زمانی که استرلینگ 1.17-1.18 دلار بود. "استوکستیک کند" بیشتر در محدوده فروش بیش از حد فزو رقت و به پایین‌ترین حد خود از اواسط ماه می رسیده است. حرکت بالای 1.1600-20 دلار ممکن است به تثبیت تکنیکی بیانجامد، در حالی که منطقه 1.1700 دلار ممکن است مقاومت بسیار قوی تری ارائه دهد. بولینگربند پایینی هفته جدید را نزدیک به 1.1470 دلار آغاز خواهد کرد. به نظر می رسد تاثیر بسیاری از اخبار بد کاهش یافته است، اما به احتمال زیاد اخبار بیشتری در راه باشد.

دلار کانادا:

فروش شدید سهام در ایالات متحده موجب داده های ناامیدکننده ایی دردلار کانادایی شد و موجب شد دلار به  سطح 1.3200 برسد. اما به بالاترین حد خود در دو سال اخیر (~1.3225 CAD) نرسید. MACD به بالاترین حد ژوئن تا جولای نزدیک می شود. "استوکستیک کند"  در حال افزایش است و به رقم خرید بیش از حد نزدیک می شود. در مرحله تلفیقی، پیش از نشست بانک مرکزی کانادا در 7 سپتامبر، دلار ممکن است در منطقه 80-1.3050 CAD حمایت شود. در حالی که افزایش 75 واحدی محتمل‌ترین سناریو است، مقامات پیشنهاد می کنند که تأثیر تجمیعی انقباض می‌تواند به کاهش سرعت، و نه توقف منجر شود.

دلار استرالیا:

بانک مرکزی استرالیا احتمالاً با افزایش 50 واحدی نرخ هدف خود را در روز 6 سپتامبر به 2.35 درصد افزایش خواهد داد . این می تواند آخرین حرکت نیم واحدی باشد زیرا انقباضات تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد دارد. بانک ذخایر استرالیا می تواند در دیدار فصل چهارم به یک چهارم واحد کاهش یابد. دلار استرالیا در 1 سپتامبر به پایین‌ترین حد هفت هفته‌ای نزدیک به 0.6770 دلار فروخته شد. و خط گردن (~0.6850 دلار) از الگوی سر و شانه‌ها را که ما تحت نظارت قرار داده بودیم، را گرفت، اما قبل از تعطیلات آخر هفته دوباره به آن بازگشت. بازگشت به سطح شکست غیرمعمول نیست، و در ساعات پایانی معاملات هفته گذشته پس از اخبار گازپروم، نرخ دلار استرالیا کاهش یافت و کمی کمتر از 0.6800 دلار معامله شد.

پزوی مکزیک:

به نظر می رسید که دلار در برابر پزو مکزیک در حال افزایش است. بالاترین سطح قیمت را برای پنج جلسه متوالی تا 1 سپتامبر ثبت کرد. پزو از بالاترین سطح 19 آگوست (~MXN20.2670) بالاتر رفت، اما به جای سیگنال شکست، حرکت جانبی را تقویت کرد. پیش از تعطیلات آخر هفته، ارزش دلار به پایین ترین سطح تعیین شده در اوایل هفته (~MXN19.92) سقوط کرد. انتهای محدوده پایین حدود MXN19.82 است. به نظر می رسد MACD از میانه محدوده قیمت در حال کاهش است، در حالی که "استوکستیک کند"   در حال افزایش است. یک شکست نزولی می تواند نشان دهنده رسوخ  در پایین ترین سطح سال در اواخر ماه مه (~MXN19.4150) باشد. پزو یکی از معدود ارزهایی است که ارزش خود را در برابر دلار حفظ کرده است. پزو امسال 3 درصد افزایش داشت.

یوان چین:

دلار در شروع هفته گذشته شکاف بیشتری داشت و تمام هفته را به حمایت گذراند اما شکاف را پر نکرد. این شکاف به بالاترین سطح 26 آگوست (~6.8730 CNY) افزایش یافت. پایین ترین سطح دلار در اواسط هفته نزدیک به 6.8870 یوان ثبت شد. با توجه به تاثیرنچندان حاد دلار پس از داده های اشتغال، تثبیت بیشتر و جبران شکاف ممکن است در آغاز هفته جدید مشاهده شود. در طول دوره رشد دلار، بانک مرکزی خلق چین به طور مداوم نرخ مرجع دلار را در زمان پروژه های بازار پایین تر تعیین می کند (میانگین در نظرسنجی بلومبرگ). ما این را به عنوان تلاشی برای مدیریت حرکت می‌بینیم ، درصورتیکه بپذیریم که مازاد تجاری تنها یا حتی برجسته‌ترین ملاحظات جهت هدایت نرخ نیست. شاید PBOC بانک مرکزی خلق چین نشان می دهد که به دنبال تکرار افزایش 7.1 درصدی دلار از اواسط آوریل تا اواسط می نیست. روند صعودی فعلی از اواسط آگوست آغاز شد و تقریباً 3 درصد بوده است. 
 

18:01 1401/06/14