آیا دلار آمریکا در حال اوج گرفتن است

دلار آمریکا در هفته گذشته به دلیل تصمیمات فدرال رزرو در کل کمی تضعیف شد.و اما آیا شاهد حرکت صعودی دلار آمریکا بودیم و آیا از این رقم پایین‌تر می رسد.

پس از افزایش 75 واحدی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا، بازار در حال آماده شدن برای تغییر از واگرایی به همگرایی سیاست پولی است، واگرایی معمولا موجب تقویت وضعیت دلار می شود. به غیر از بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی سوئیس  و بانک مرکزی انگلیس نیز تمایل خود را برای اقدام مشابهه نشان داده‌اند. این اقدام درخواست دلار آمریکا را کمتر کرده است. با این وجود، جای تردید است که دلار بتواند در کوتاه مدت افت قابل توجهی را تجربه کند، زیرا ترس از توسعه رکود موجب تداوم حمایت از دلار می شود .
دلار آمریکا به بالاترین سطح نزدیک به یک دهه رسید


در سال جاری دلار آمریکا در برابر بزرگترین ارزهای جهان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. ارقام سالانه نشاندهنده تقویت ارزش دلار در برابر یورو به میزان 13 درصد، در برابر پوند انگلیس 15 درصد و در برابر ین ژاپن 20 درصد است.


 

پشتوانه افزایش به ظاهر غیرقابل توقف دلار، تصمیمات فدرال رزرو به همراه تردیدها در مورد اقتصاد جهانی است. برای کاهش تورم افسارگسیخته، بانک مرکزی ایالات متحده شدیدترین افزایش نرخ بهره را از دهه 1980 را آغاز کرده است و نرخ بهره را از ماه مارس 2.25 درصد افزایش داده است. با نگاهی به قیمت گذاری در بازار، معامله گران انتظار دارند که این انقباض تا سال 2023 با سقف نزدیک به 4 درصد ادامه یابد.

 


اقتصاد انعطاف پذیر ایالات متحده موجب افزایش تقاضای دلار می شود

یکی دیگر از عواملی که موجب تقویت دلارو بدتر شدن چشم اندازهای توسعه اقتصادی در خارج از آمریکاست. افزایش بی‌سابقه  دلاراست که منجر به تضعیف‌ یورو، پوند و ین شده و مشکلات تورم را در اروپا، بریتانیا و ژاپن تشدید کرده است و از این رو فشار زیادی بر سیاست‌گذاران برای پیروی از فدرال رزرو با افزایش نرخ‌های تهاجمی است.

واقعیت این است که در حالی که فدرال‌رزرو رویکرد تهاجمی دارد اما انعطاف‌پذیری در داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده دیده می شود، اما سایر بانک‌های مرکزی، به‌ویژه بانک مرکزی اروپا و بانک مرکزی اروپا، از آزادی عمل مشابهی برخوردار نیستند، زیرا اقتصاد آنها در حال حاضر با پیامدهای  جنگ اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند. بنابراین، افزایش نرخ بهره در منطقه  اروپا ممکن است بیشتر شده و احتمال رکود را افزایش می دهد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند دلار را نگهدارند.

فروش مجدد اوراق خزانه داری در این ماه مجددا موجب افزایش شکاف بین بازده اوراق ایالات متحده و ژاپن شد و ین را به پایین ترین سطح 24 سال اخیر رساند و در مسیر بدترین عملکرد سال خود در تاریخ قرار گرفت. این موضوع شدیدترین هشدارها را از سوی مقامات ارشد ژاپنی به همراه داشته است. وزیر دارایی شونیچی سوزوکی گفت: «ما به دقت بازارها را زیر نظر خواهیم داشت و در صورت ادامه حرکت، در صورت نیاز دست به اقدام خواهیم زد».

علیرغم هشدارهای رسمی هفته گذشته، اظهارنظرها برای معکوس کردن ضعف ین در مواجهه با تقویت شدید دلار کافی نبود. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که رویکرد تهاجمی یا احتمالا برگزاری نشست سه جانبه بین بانک ژاپن، وزارت دارایی و تنظیم کننده مالی در پاسخ به این تضعیف شدید ین می تواند تاثیرگذار باشد.
تحلیل تکنیکی
با نگاهی به EURUSD و با در نظر گرفتن این که اخبار بد بسیاری در حال حاضر در وضعیت این ارز تاثیر گذاشته (از جمله اخبار ژئوپلیتیک، تورم و افزایش ریسک رکود اقتصادی) - ممکن است ریسک بیشتر در صورت صعود نرخ بانک مرکزی اروپا وجود داشته باشد در حالی که این موضوع بحران بازار اوراق قرضه را مهار می کند.

در مورد پوند استرلینگ، پس از فروش فوق العاده  10 درصدی در GBPUSD در نیمه اول سال، که از نظر تاریخی موجب تضعیف و کم ارزش شدن این ارز می شود به نظر می‌رسد، با توجه به مشکلات اقتصادی داخلی و سیاسی روز ، پوند احتمالاً عملکرد ضعیف‌تری هم خواهد داشت.

با در نظر گرفتن وضعیت ین، شانس تداوم عملکرد ضعیف ناشی از بازدهی اوراق بالاست. در واقع، به نظر می رسد افزایش نرخ بهره بانکی در حال حاضر از دستور کار خارج شده است. تهدیدهای مداخله ای بانک مرکزی ژاپن ممکن است دوباره ظاهر شوند، اما تنها اقدام هماهنگ است ، که می تواند روند را معکوس کند، که درحال حاضر دور از ذهن است. در نهایت، سیاست بانک مرکزی ژاپن و/یا تغییر تصمیمات فدرال رزرو، وضعیت ین را تغییر می‌دهد، اما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم. 

ریسک

به طور کلی، انتظار داریم که دلار در ماه‌های آینده به خوبی با نرخ بهره بالا و اقتصاد انعطاف‌پذیر ایالات متحده حمایت شود. با این وجود، باید توجه داشت که ارزش‌ دلار افزایش یافته است و این ارز در برابر سبدی از ارزهای اصلی نزدیک به بالاترین سطح ۲۰ سال اخیر است. علاوه بر این، احتمال تصمیمات انقباضی فدرال رزرو بالاست، که نشان می دهد چرخه افزایش نرخ ممکن است به مراحل پایانی خود نزدیک شود.

نگاه به آینده

تورم و برنامه های انقباضی بانک های مرکزی باید موجب تداوم پیشروی ارز گروه 10 شود، اما با ورود به سه ماهه سوم، ملاحظات توسعه و رکود می تواند نقش محوری برای دلار داشته باشد.  گرچه ممکن است این ارز بیش از حد تقویت شده باشد، اما به دلیل عدم اطمینان در حوزه کلان، درآمد و مسائل ژئوپلیتیک احتمال زیادی برای کنار گذاشتن رویکرد حمایتی وجود دارد.
 

23:43 1401/06/21