آشنایی بیشتر با فارکس

تاریخچه بازار فارکس و انواع کارگزاران آن

  • 2 سال قبل
  • آشنایی بیشتر با فارکس
  • مطالعه در 6 دقیقه

در این مقاله می خواهیم شما را با تاریخچه بازار فارکس و پیدایش آن آشنا سازیم. در سال های دور و حدود سال 1875 و پس از پایان جنگ جهانی، دولت ها در پی ثبات مالی بودند و در همین راستا قراردادی با برتون وودز در جهان منعقد شد. در این قرار داد تمامی نرخ تبادل ارز ها بر پایه طلا سنجیده می شد و باعث شد تا نرخ ارز تا حدودی ثبات پیدا نماید. اما با گذر زمان و سرعت پیشرفت اقتصاد جهان، قوانین وضع شده در رابطه با این قرارداد منسوخ شد و در سال 1971 فرارداد برتون وودز به طور کامل لغو گردید. در این بین بود که سیستم ارزش گذاری پولی به وجود آمدو این بازار به بازار ارز های شناور تکامل یافت و اینجا بود که نرخ ارز با توجه به عرضه و تقاضا تعیین شد.

پیدایش بازار فارکس:
در ابتدای راه، نرخ محاسبه ارز ها بسیار کاری دشوار و پیچیده بود اما با پیشرفت هار روز افزون فناوری و تکنولوژی و به لطف پیدایش کامپیوتر و رشد و پیدایش اینترنت، بانک ها شروع به ساخت نرم افزار های معاملاتی کردند. این بازار ها امکان ارسال نرخ و قیمت ارز ها را به مشتریان می داد و باعث می شد که معامله گران به سرعت وارد شده و معاملات خود را در این نرم افزار اجرایی نمایند. 
در این هنگام بود که کارگزاری ها شروع به اقدام معاملات در بستر وب را آغاز نمودند. این نهاد ها که به عنوان کارگزاران خرده فروشی فارکس نام گرفتند با در نظر گرفتن شرایط موجود، معاملات در حجم های کوچک را برای افراد مختلف با توانایی های مالی متفاوت شروع به عرضه کردند.
این خرده فروشان فارکس به تمامی اشخاص امکان معامله در حج های کوچکبا 1000 واحد را امکان پذیر می کردند. این در حالی بود که بازار بین بانکی، حجم معاملات استاندارد را به مشتریان ارائه می دادند که معادل یک میلیون واحد بود.
این در حالی بود که فقط امکان معامله برای دلالان و صندوق های سرمایه گذاری بزرگ امکان پذیر بود اما با پیدایش بازار های خرده فروشی فارکس، این معاملات به سمت و سوی دیگر کشیده شد. با پیدایش بازار خرده فروشی فارکس هر کس می توانست به راحتی در منزل اقدام به خرید و فروش ، برداشت وجه، واریز وجه کند و به صورت مستقل با یک کارگزار قرارداد ببندد.